AIM
  • all articles of same date
  • articles of same date and centre
  • all latest articles
  • latest articles of same centre
  • search all articles
  • search same centre
  • www.aimpress.org

    Copyright: The following text is for personal information only. Any professional use or publication in written or electronic form is subject to an agreement with AIM, 17 rue Rebeval, F-75019 Paris, France

    MON, 05 JAN 1998 22:23:18 GMT

    OBRACUNI NA HRVATSKOJ TELEVIZIJI

    AIM, ZAGREB, 5.1.1998. Osnivanje Foruma 21, podudruzenja Hrvatskog novinarskog drustva, u kojem su okupljeni novinari elektronskih medija, nesumnjivo je najznacajniji medijski dogadjaj prosle godine u Hrvatskoj. Zahtjevi koje je Forum 21 iznio u svojoj rezoluciji napravili su pravu revoluciju na Hrvatskoj radio televiziji, upravo stoga sto se vecina zahtjeva koje su forumasi postavili odnosila upravo na tvrdjavu medijskog manipuliranja ovdasnjom javnoscu. Odgovor s Prisavlja nije trebalo dugo cekati, ali umjesto ponudjenog dijaloga uprava HRT-a odlucila se za represivne metode prema clanovima Foruma, a najdalje u provodjenju partijske stege i politike otisao je Obrad Kosovac, urednik informativnog programa Hrvatske televizije, programa koji je najvise izlozen kritikama zbog neprofesionalnosti i laziranja ili presucivanja vijesti. Koliko je daleko Kosovac spreman ici govori i najnoviji slucaj Tihomira Ladisica, urednika vijesti na HTV-u, kojeg je Kosovac suspendirao nekoliko dana prije Nove godine, cak niti ne osjecajuci duznost da ikome objasni zasto je donio takvu odluku. Sukob Tihomira Ladisica i Obrada Kosovca ipak ima i svoju pretpovijest, odnosno niz sitnih sukoba koji su tek nedavno isplivali u javnost. Ladisic, inace jedan od mladje generacije televizijskih ljudi, koji se proslavio radom na ukinutoj emisiji "Slikom na sliku", jesenas je imenovan urednikom vijesti, i vec su tog trenutka pocela neslaganja s urednikom informativnog programa. Prema onome sto je Ladisic ispricao u mnogim intervjuima koje je dao u zadnje vrijeme, prvi veci sukob s Kosovcem zbio se sredinom studenog, kada je Kosovac iz Vijesti izbacio priloge o promociji knjige o zastiti ljudskih prava koja je predstavljena u Hrvatskom helsinskom odboru te prilog o zasjedanju skupstine parlamenta BiH na kojem su izneseni konkretni podaci o broju ubojstava, podmetanja eksploziva i ostalih kriminalnih radnji diljem BiH. Tu vecer Vijesti je vodila dezurna spikerica, a Kosovac, osim sto je Vijesti iscenzurirao, podnio je prijavu protiv Ladisica, na sto mu je direktor HTV-a izrekao opomenu pred raskid ugovora o radu, odnosno opomenu pred otkaz. Unatoc ulozenoj zalbi, Ladisicu nitko nije odgovorio zasto je takva odluka donesena i u cemu je njena utemeljenost. Ocigledno, prigovor Obrada Kosovca da Ladisic nije htjeo poslusati njegovu zapovijed bio je i vise nego dovoljan. Novi sukob Ladisica i Kosovca dogodio se nekoliko dana prije sudjenja uredniku Feral Tribunea Viktoru Ivancicu i Feralovom komentatoru Marinku Culicu. Drzavna novinska agencija HINA emitirala je vijest o otvorenom pismu koje su 23 hrvatske i osam svjetskih nevladinih udruga uputile predsjedniku Franji Tudjmanu sa zahtjevom da se prekine represija prema Feralu i ostalim nezavisnim medijima. Kosovac, iako vijest nije ni procitao, samo ju je precrtao na Ladisicevom rasporedu priloga za Vijesti, ovome zaprijetio i napustio prostoriju. Ladisic je iskoristio pravo koje mu pripada prema statutu HRT-a i podnio prijavu protiv Kosovca zbog prekoracenja ovlasti. O svemu su obavjesteni Uprava HRT-a, te direktor Ivica Mudrinic, clan Uprave Mirko Galic i glavna urednica programa Hloverka Srzic Novak. Cijeli je sukob zadobio nacionalne razmjere, a mediji se nadugacko raspisali o njemu. Ladisic je povodom toga dao intervjue "Nacionalu" i "Feral Tribuneu", u kojima je u detalje objasnio nacine na koje Kosovac provodi cenzuru, a samu cenzuru opisao kao uobicajenu praksu na Hrvatskoj televiziji. Istodobno, na televiziji se pobunila jos jedna clanica Foruma 21 - urednica vanjske politike Mirjana Rakic, novinarka sa 27 godina staza na televiziji, potpuno nezadovoljna statusom cijele vanjsko-politicke redakcije HTV-a koja je, kako je sama Rakicka opisala, pretvorena u obicni servis vijesti drugim redakcijama, zbog cega se ona odlucila na ostavku. Uslijedila je brza reakcija televizijskog celnistva, Rakicki je obecano da ce sve srediti i popraviti, te su je zamolili da povuce svoju ostavku. Ona to ipak nije ucinila, ali je nastavila raditi kao urednica, s obrazlozenjem da njena ostavka "nije povucena, vec nije prihvacena". Rakickina "pobuna" samo je dolila ulje na vatru nebrojenih sukoba koji se dogadjaju na HTV-u, manje ili vise od ociju javnosti. Unatoc prijavi protiv Kosovca, reakcija uprave ovaj put je izostala, sto je Kosovcu bio tihi znak da moze nastaviti sa svojim uobicajenim ponasanjem. On je to tako i shvatio, te je Ladisica suspendirao s mjesta urednika Vijesti. Razlozi suspenzije ostali su nepoznati, a kako je "Vecernji list" objavio, nakon Vijesti u 14 sati Kosovac je pozvao Ladisica na razgovor na kojem mu je priopcio da je od toga trenutka suspendiran. Cijeli Ladisicev slucaj i njegovo neslaganje s Kosovcem, odnosno Kosovcevo neslaganje s Ladisicem, trebalo je biti razmotreno na sjednici Uprave, ali unatoc tome sto je sjednica odrzana, Ladisica nitko nije spomenuo na njoj. Neformalno je procurila prica da je Kosovac bio nezadovoljan prilogom o osnivanju splitskog ogranka nove stranke Vlade Gotovca, gdje je izrecena zestoka kritika na racun HDZ-a, sto je Ladisic pustio u program Vijesti. Ipak, tumaci se dalje, to je bio tek povod, dok se pravi razlozi vide u Ladisicevim intervjuima "Nacionalu" i "Feralu", u kojima je iskritizirao stanje unutar Informativnog programa HTV-a. Nakon tih intervjua Uprava HRT-a svim je organizacijskim jedinicama poslala Okruznicu kojom je zabranila djelatnicima da pri javnim istupima govore o programskoj i poslovnoj politici kuce. Inace, i predsjedniku Foruma 21 Damiru Matkovicu prigovoreno je zbog intervjua Feralu, a jedna od mnogobrojnih hrvatskih misica Kristina Cerina, koja je nekim cudom osvanula na televiziji kao novinarka Dnevnika (!), iako bez iakakvog iskustva, zbog izjava u novinama okoncala je svoju kratku novinarsku karijeru. Dogadjaji koji su slijedili Ladisicevu suspenziju jednako su, ako ne i vise zanimljivi od same suspenzije. Na novogodisnjem domjenku u predsjednickim dvorima, kako su kasnije posvjedocili ocevidci, sam je Tudjman osuo paljbu na Mirka Galica - kojega je upravo on instalirao na HTV - prigovorivsi mu zbog Foruma 21 koji je, po Tudjmanovu misljenju, politicka stranka. Iako su na tom prijemu, uz Galica, bili i Hloverka Novak-Srzic i Ivica Mudrinic, Obrad Kosovac, cetvrti veliki s Prisavlja, tu se nije nasao. Sto se pak Ladisica tice, nakon objavljavanja vijesti o njegovoj suspenziji, doticni je postao nedostupan svim novinarima - osim nekima. Najzanimljivije je bilo da cak ni novinari Radija 101, ciji celni ljudi sjede zajedno s Ladisicem u Forumu 21, nisu mogli dobiti izjavu od njega "jer je tijekom cijelog dana bio nedostupan", mada se ni slijedecih dana do njega nije moglo. Poruke je uglavnom primala njegova supruga Djurdjica Klancir, inace glavna urednica tjednika "Globus". "Iako sam suspendiran, nisam neposlusnik broj jedan", osvanuo je naslov na Ladisicevom intervjuu prvog radnog dana ove godine, objavljen u "Vecernjem listu", sto je protumaceno kao Ladisicevo povlacenje na rezervne polozaje, pogotovo stoga sto je ovaj put bio mnogo blazi u svojim izjavama negoli u "Feralu" i "Nacionalu". U novinarskim krugovima spekuliralo se i tezama da je Ladisicev intervju "Vecernjaku" dogovorila upravo Klancirka, a veza je pronadjena u cinjenici da je vecinski dio dionica "Vecernjeg lista" uoci novogodisnjih praznika ponudjen na prodaju (do sada je "Vecernjak" bio u vecinskom vlasnistvu raznih fondova), a kao jedan od najizvesnijih kupaca na natjecaj se javio Nino Pavic, medijski mogul u cijem je vlasnistvu i "Globus" koji Klancirka uredjuje. Priopcenjem za javnost oglasio se i sam Kosovac, izabravsi drzavnu agenciju za distributora saopcenja, u kojem je demantirao Ladisicevo smjenjivanje koji "i dalje radi u Informativnom prigramu HTV-a na zadacima unutarnjopoliticke redakcije gdje je i do sada bio rasporedjen". Kosovac je Ladisica optuzio da je uveo praksu "odvojenog i samostalnog uredjivanja Vijesti bez dogovora s maticnim redakcijama i urednicima", a svaki razgovor o tome "Ladisic pretvara u medijski slucaj u siroj javnosti", sto je po Kosovcu potpuno nepotrebno. Kosovac je napomenuo da se radi i nova programska shema, "sto je uobicajena praksa na prijelomu godine na Hrvatskoj televiziji", mada je jesenas ustanovljena shema vec jednom promijenjena, iako se ne zna cijom odlukom. Unatoc burnim reakcijama novinarskog udruzenja i sindikata te cijele javnosti - koja je dodatno neraspolozena prema HTV-u i zbog krivotvorenja bozicne poslanice zagrebackog nadbiskupa Josipa Bozanica - s HTV-a nema nikakvih objasnjenja niti itko snosi posljedice svih nerazumnih odluka i postupaka koji predstavljaju kontinuiranu praksu najjaceg hrvatskog medija koji placaju gradjani putem skupe pretplate i velikih izdvajanja iz drzavnog proracuna. Moguce pojasnjenje zamucene slike zbivanja na drzavnoj dalekovidnici dodatno je optereceno i izjavom Hloverke Novak Srzic o sredisnjem Dnevniku koji je "jedna od najlosijih emisija", a koji potpisuje Kosovac. To je vjerojatno najneocekivanija izjava koja je dosla s Prisavlja tijekom ovih sedam godina, pogotovo i stoga sto su dolaskom Galica na HTV najtrusnije fotelje bile upravo Hloverkina i Kosovceva. Ipak, cijela serija medjusobnih obracuna na HRT-u nije pocela dolaskom Galica ili osnivanjem Foruma 21, vec je time samo jasnije prezentirana javnosti. Vrlo je velika vjerojatnost da se svi ovi obracuni cak i namjerno serviraju javnosti kako bi se zaboravilo na zahtjeve forumasa iznijete u Rezoluciji, od kojih je najznacajniji bio privatizacija cjelokupnog odasiljackog sustava televizije, sto bi omogucilo stvaranje privatnih televizija, cega se hrvatska vlast boji kao vrag tamjana, a sto je i u javnosti vec skoro zaboravljeno.

    MILIVOJ DjILAS