AIM
  • all articles of same date
  • articles of same date and centre
  • all latest articles
  • latest articles of same centre
  • search all articles
  • search same centre
  • www.aimpress.org

    Copyright: The following text is for personal information only. Any professional use or publication in written or electronic form is subject to an agreement with AIM, 17 rue Rebeval, F-75019 Paris, France

    SUN, 21 NOV 1999 16:17:16 GMT

    DEKODIRANA PLJACKA

    AIM, ZAGREB, 21.11.1999. U srijedu, 17. studenoga, glasnogovornik mostarskoga ureda Visokog predstavnika za provedbu mirovnoga sporazuma u BiH Chris Riley odrzao je konferenciju za novinare na kojoj je za stanje oko "Erotela" optuzio "skupinu pojedinaca iz Zagreba koji rade u svom osobnom interesu, a ne u interesu Hrvata u BiH". Premda Riley u tom kontekstu nije direktno spomenuo imena, iz njegovih je daljnjih rijeci bilo potpuno jasno da je rijec o Tudjmanovu unutarnjopolitickom savjetniku Ivicu Pasalicu i pomocniku glavnog urednika Hrvatske televizije Jozi Curicu. U cemu se, zapravo, ogledaju privatni interesi recenog tandema kad je posrijedi "Erotel" i emitiranje HTV-ovih programa u Bosni i Hercegovini?

    Citava stvar postaje puno jasnija kad se procita vijest iz bosanskohercegovackog izdanja "Vecernjega lista" objavljena 17. studenoga: na kraju napisa - kojega krasi naslov "Ako nam zabrane emitiranje zemljom, idemo zrakom u domove nasih gledatelja" - kaze se, naime, da se u registriranim uredima "Erotela" i bosanskoj ispostavi Hrvatske matice iseljenika primaju narudzbe za kupnju satelitskih antena i dekodera s karticom pomocu kojih se mogu pratiti sva tri programa Hrvatske televizije. "Vecernjak" dalje pise kako djelatnici recenih ureda isticu da vlada nezapamceno zanimanje gledateljstva za kupnju satelitskih antena i dekodera, te da tolikome zanimanju prepreka nije ni cijena od 600 njemackih maraka. Prema informacijama iz Sarajeva, Orasja, Novog Travnika i Mostara vec je prodan prvi kontigent antena i dekodera, a unaprijed je rezervirana i citava sljedeca posiljka.

    Ako se kao pouzdan podatak uzme brojka od 120 tisuca hrvatskih kucanstava u BiH i ako od te cifre napamet oduzmemo 50 tisuca domova koji vec imaju satelitske antene ili im ne pada na pamet da takvo nesto kupuju, doci cemo do brojke od 70 tisuca onih koji ce, po svemu sudeci, izdvojiti 600 DEM za pracenje HTV-a. Izvedemo li potom jednostavnu matematicku operaciju dolazimo do svote od preko 40 milijuna maraka koju ce netko zaraditi na prodaji domoljublja, a ukoliko toj svoti pridruzimo par desetaka tisuca kucanstava koji posjeduju satelitsku antenu, ali nemaju dekoder s karticom (cijena je oko 300 DEM), profit se penje na oko 50 milijuna maraka. Pretpostavimo li da je cista zarada onoga tko organizira posao - a to su, prema svim relevantnim podacima Ivic Pasalic, Jozo Curic i ravnatelj Matice iseljenika Ante Beljo - samo 10 posto, postaje savrseno jasno kakvi su interesi posrijedi u igri oko "Erotela". Radi se, dakle, o domoljublju koje tezi oko pet milijuna maraka, koji ce zavrsiti u privatnim dzepovima spomenutih ljudi.

    Na ovome mjestu valja spomenuti da se slicna operacija s prodajom dekodera vec nekoliko mjeseci provodi medju Hrvatima u Njemackoj, a akcijom rukovodi spomenuti Ante Beljo uz pomoc fra Simuna Site Corica. Valja, takodjer, kazati da je "Erotel" - u cijoj vlasnickoj strukturi trenutacno dominira nesto sto se zove Hrvatska zajednica Herceg Bosna, dok HRT ima 24 posto udjela, a 25 postotaka vlasnistva pripada samom "Erotelu" - sljednik fantomske TV Herceg-Bosne, koja nikad nije pocela emitirati vlastiti program, premda je u taj projekt bilo ulozeno desetak milijuna maraka. Projekt je vodio stanoviti Ivan Culjak uz asistenciju Joze Curica. Kad su novci potroseni, a televizija nije profunkcionirala, Curic se po naredbi s Pantovcaka upustio u osnivanje "Erotela": ambiciozno se krenulo u modernizaciju odasiljaca i nabavljanje studijske opreme za reemitiranje programa HTV-a, a prema nikad demantiranim informacijama, drzavna je televizija u svoju hercegovacku filijalu u proteklih sedam godina usula oko 20 milijuna maraka. Bili su to, naravno, novci hrvatskih poreznih obveznika, a dobar je dio tih sredstava zavrsio u privatnim dzepovima. Pojedini HTV- ovi novinari iz Hercegovine, koji su u zadnjih godinu dana Jozu Curica poceli smatrati elementarnom nepogodom, kazuju da bi upravo u tome trebalo potraziti kljuc Curiceva bogacenja u zadnjih nekoliko godina.

    Dan poslije Rileyjeve konferencije, sastala se hrvatska Vlada koja je kroz usta Ive Sanadera, zamjenika ovdasnjeg vanjskopolitickog ministra, porucila da bi medjunarodna zajednica trebala voditi racuna i o pravu hrvatskih drzavljana u BiH na informiranje o hrvatskim politickim strankama koje izlaze na izbore za Zastupnicki dom. Sanader je, dakle, pozvao medjunarodnu zajednicu da u narednih mjesec-dva omoguci HDZ-u bljutavu stranacku propagandu medju gradjanima susjedne drzave ciji bi glasovi trebali pomoci Tudjmanovoj partiji da se domogne jos jedne izborne pobjede ili da barem ublazi naziruci poraz. Tu ova prica iz sfere financijskih malverzacija i punjenja privatnih dzepova - sto je Curicu, Pasalicu i drugarima primarno - prerasta u politicki slucaj u kojemu se medjunarodni upravitelji u Bosni doimaju prilicno naivnima i izgubljenima: oni, naime, u ovoj storiji dobrim momkom pokusavaju predstaviti predsjednika bosanskog Predsjednistva Antu Jelavica koji je, eto, voljan suradjivati i kojemu je primaran interes Hrvata u BiH, dok su losi momci Jozo Curic i Ivic Pasalic kojima su najvazniji milijuni maraka i kojima, uglavnom, puca prsluk za bosanskohercegovacke Hrvate.

    Taj pokusaj stvaranja razdora izmedju zagrebackog gubernatora Hercegovine (Pasalic) i covjeka koji svoj mafijasko-nacionalisticki lik vec mjesecima nastoji umiti demokratskim miomirisima (Jelavic) bez sumnje je osudjen na propast. Istina je, doduse, da ovaj potonji radi na distanciranju od hercegovacke vojne hunte, ali je jasno da su u slucaju "Erotela" njegova razmisljanja - a vjerojatno i financijski interesi - poklapaju s Pasalicevim: "'Erotel treba da ostane televizijska postaja hrvatskoga naroda u Bosni i Hercegovini, naravno, na komercijalnoj osnovi i u privatnom vlasnistvu", rekao je nedavno Jelavic u svom uobicajeno trapavom stilu ostavljajuci javnost u nedoumici sto bi, "Erotel", zapravo, trebao biti. Ako ce, naime, to biti televizijska stanica hrvatskoga naroda u BiH na komercijalnoj osnovi, tko ce ubirati profit sto ga "Erotel" ostvari? Ako je to hrvatski narod u BiH, kojim ce se mehanizmom "Erotelov" profit vracati tom jadnom narodu? Da se ne bi zamarali ovim pitanjima, Jelavic je kazao da bi ta televizija trebala biti u privatnom vlasnistvu: "Erotelom" bi, dakle, gospodario neki lokalni gazda iz HDZ-ovih redova, a privatno bi se bogacenje odvijalo u ime hrvatskoga naroda u BiH.

    Nema nam, na koncu, druge nego se iskobeljati iz ove logicke prasume i konstatirati kako u ovoj prici nema pozitivnih likova, a ako to na vrijeme shvati i medjunarodna zajednica "Erotel" ce, zajedno sa svim programima HTV-a, biti zbrisan iz bosanskohercegovackog etera. A onda lijepo izdvojis 600 maraka i uzivas u HDZ-ovskoj propagandi 24 sata dnevno.

    IVICA DjIKIC